Chrono24 hjælp og FAQ

Det er bedst at benytte vores fritekstsøgning til hurtigt at finde svar på dine spørgsmål. Alternativt kan du også tage direkte kontakt til os.

Søgning efter ure på Chrono24

Hvordan søger jeg efter et ur på Chrono24?
På Chrono24 finder du nemt dit drømmeur vha. søgelinjen. Siden med søgeresultater har derudover mange forskellige filtermuligheder.

Søgelinje
Søgelinjen er den nemmeste måde til at finde et ur, for du får allerede automatiske forslag til din søgning under indtastningen.

Side med søgeresultater
Siden med søgeresultater har forskellige filtermuligheder: Filtrér for eksempel efter mærke, model, referencenummer eller tilgængelighed. Søgeresultaterne kan du desuden sortere efter pris, oprettelsesdato, relevans og popularitet.

Klik på Gem denne søgning for at oprette en søgning og få besked om nye annoncer via e-mail. Dine valgte filtre gemmes i den forbindelse automatisk.
Hvordan filtrerer jeg søgeresultaterne efter bestemte annoncer?
Efter du har søgt efter en vare med søgelinjen, kan du indsnævre søgeresultatet yderligere vha. filtrene i listen med resultaterne. Filtrér for eksempel efter mærke, model, tilstand eller materiale. Gennem et klik på mere vises yderligere filtermuligheder. I hver filterkategori kan du vælge flere muligheder samtidig. Du skal bare fjerne det pågældende flueben for at deaktivere et filter igen.

Du tilpasser sorteringen af resultaterne vha. rullemenuen i højre side af listens øverste kant: Vælg mellem pris, oprettelsesdato, relevans og popularitet. Standardsorteringen kan du ændre under Indstillinger i din myChrono24-del.in Ihrem myChrono24 Bereich verändern.
Hvilken betydning har et luksusurs referencenummer?
Et luksusurs referencenummer identificerer urmodellen entydigt. Nogle urproducenter (f.eks. Breitling) definerer på den måde også den præcise urtype (f.eks. urrem og låsetype).

Køb af ure

Generelt

Hvordan køber jeg et bestemt ur på Chrono24?
Der er 2 måder at købe et ur på Chrono24:

Afvikling via Chrono24:
Der er mange annoncer, hvor du kan købe uret direkte via Chrono24. Klik til det formål på den grønne knap "Køb" på annoncesiden. Her indbetaler du dine penge på en escrow-konto, hvor de opbevares sikkert, indtil du holder uret i dine hænder. Chrono24´s team hjælper dig til enhver tid under købsprocessen og sørger for et uproblematisk køb.

Her finder du flere oplysninger om afviklingen via Chrono24:
Kontakt sælgeren direkte:
Hvis sælgeren ikke tilbyder afvikling via Chrono24, så bør du kontakte sælgeren vha. knappen "Kontakt sælgeren" eller over telefonen. Så aftaler du betingelserne for betalingen og forsendelsen direkte med sælgeren.

Bemærk venligst: Kontraktpartneren er altid forhandleren.
Hvilke dele består salgsprisen for et ur af?
Salgsprisen for et ur er sammensat af forskellige dele. For det første er selve urets pris relevant. For det andet kan der være ekstraudgifter til emballage, forsikring, forsendelse, moms og importmoms. Alt afhængig af, om du bestiller dit ur hos en sælger i ind- eller udlandet, kommer der forskellige ekstraudgifter til. Kontakt venligst sælgeren for nærmere oplysninger.
Hvem er min kontraktpartner ved købet af et ur?
Din kontraktpartner er altid den pågældende forhandler eller private sælger. Hvis du beslutter dig for afviklingen via Chrono24, vises salgsbetingelserne for dig i løbet af købsprocessen. Hvis du køber dit ur direkte hos en forhandler, så vær venligst opmærksom på den pågældende forhandlers generelle forretningsbetingelser.

Her finder du flere oplysninger om afviklingen via Chrono24:
Hvordan forholder jeg mig, hvis sælgeren ikke reagerer på min forespørgsel?
Hvis en sælger ikke svarer inden for kort tid, kan der være forskellige årsager til det. Chrono24 er en international online platform med sælgere fra mange forskellige lande. På nationale helligdage og i ferietiden holder mange forhandlere lukket. I tilfælde af øget efterspørgsel, kan det også forekomme, at forespørgsler besvares med lidt forsinkelse. Sørg venligst for, at kontakte sælgerne på et af de sprog, der står ved siden af kontaktformularen, og giv dem tid til at svare på dine meddelelser.
Hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg er i tvivl om ægtheden af en vare?
Du kan melde en mistænkelig vare direkte i annoncen. Linket Meld en mistænkelig annonce finder du i hver annonce under afsnittet Detaljer. Beskriv venligst de mistænkelige forhold præcist. Herefter tjekker vi din meddelelse og træffer de pågældende foranstaltninger, hvis der er behov for det.
Hvordan genkender jeg en forfalskning?
På Chrono24 gælder den uindskrænkede regel, at forhandlere ikke må tilbyde forfalskede ure. Vi kontrollerer de kommercielle forhandlere, og i de fleste tilfælde har de i mange år tilbudt deres luksusure på Chrono24. Trusted Seller stemplet er en ekstra indikation på en forhandlers seriøsitet. Hvis det dokumenteres, at en forhandler tilbyder en replika, starter vi med at spærre forhandleren.

For at være sikker, bør du allerede inden købet af dit drømmeur informere dig om urets reelle markedsværdi. Ure af mærkerne Rolex, Breitling og andre luksusmærker tilbydes normalt ikke for nogle få hundrede euro. Generelt gælder følgende: Hvis et tilbud lyder for godt til at være sandt, eller hvis du bliver i tvivl om urets autenticitet, så bør du hellere lade være med at købe. Meld i stedet din mistanke til os via linket »Meld en mistænkelig annonce« direkte i annoncen.

Bemærk venligst, at autentiske mærkeure nogle gange under en reparation får indbygget reservedele, der ikke svarer 1:1 til de originale dele, som oprindeligt var en del af denne model. Specielt ved vintageure er der nogle gange mangel på reservedele. I så fald er forhandleren forpligtet til at gøre opmærksom på udskiftningen af delene.
Hvordan kontakter jeg sælgeren af et ur?
Et ur, hvor salget af det kan afvikles direkte via Chrono24, bestiller du vha. den grønne knap "Køb". Vha. muligheden "Kontakt sælgeren" stiller du sælgeren spørgsmål om annoncen. Mange sælgere kan du også sende et prisforslag til ved at klikke på knappen »Foreslå pris«.

Ved alle andre annoncer kontakter du sælgeren vha. knappen "Kontakt sælgeren".

Sælgeren modtager din meddelelse via e-mail. Vi har ingen informationer om tidspunktet, hvor sælgeren læser eller besvarer meddelelsen. Alternativt kan du kontakte sælgeren over telefonen, hvis sælgeren har angivet telefonnummeret. Telefonnummeret ser du på annoncesiden under menupunktet "Sælger".

Her finder du flere oplysninger om afviklingen via Chrono24:

Hvor hurtigt er varen tilgængelig?
Varen er som regel tilgængelig med det samme eller efter kort tid. Du finder nærmere angivelser på den pågældende annonceside.

Forsendelse

Hvor lang leveringstid er der, og hvor høje er forsendelsesomkostningerne?
I mange annoncer fra kommercielle forhandlere finder du allerede angivelser om leveringstiden og forsendelsesomkostningerne. Private sælgere sender dig altid et tilbud, som indeholder disse oplysninger.
Hvilket forsendelsesfirma leverer varen?
Generelt vælger forhandleren det forsendelsesfirma, som sender varen. I den pågældende forsendelsesbekræftelse ser du det benyttede forsendelsesfirma.
Kan jeg følge statussen for min forsendelse?
Vi informerer dig, så snart varen er sendt afsted, og sender dig tracking-ID´et - hvis det findes - via e-mail.
Er jeg forsikret mod transportskader og tyveri?
Bestillinger, som du har betalt med Trusted Checkout, sendes altid forsikret, med mindre du har truffet en aftale med forhandleren, som afviger fra det.
Op til hvilket beløb er forsendelsen forsikret?
Ved forsendelse forsikres varen op til den fulde værdi.

Køb fra private sælgere

Hvad skal jeg være opmærksom på ift. private sælgere?
Hvis du ønsker at købe hos en privat sælger, så er escrow-servicen på Chrono24 den sikreste måde, at betale for dit ur på. Her indbetaler du pengene på en escrow-konto, hvor de opbevares sikkert, indtil du holder uret i dine hænder. Chrono24´s kundeservice hjælper dig, hvis der er noget, der på et tidspunkt ikke går som aftalt.

Hvis den private sælger ikke tilbyder escrow-servicen på Chrono24, så råder vi dig til et personligt møde på et sikkert sted. Her er den sikreste måde den direkte afvikling i butikslokalerne hos en etableret urhandler, der med det samme kan kontrollere dit ur. Mulige alternativer er betalingen via PayPal eller brugen af en ekstern escrow-service.

Køb fra kommercielle forhandlere

Hvilken sikkerhed giver en urgaranti mig?
Et garantiløfte er en ekstra, frivillig tjenesteydelse fra forhandlerens eller producentens side, som garanterer en ubetinget erstatningsydelse. Garanti-tilsagnet har som regel at gøre med funktionsdygtigheden af bestemte dele eller hele uret i løbet af et inden da defineret tidsrum.

Nogle onlineforhandlere giver også delvise garantier på bestemte ydelser. Sørg inden da for oplysninger om, hvilke garantier forhandleren dækker, og hvor lange disse garantier er gyldige. Sørg efter købet for, at garantibeviset har en dato og er stemplet/underskrevet, samt at kvitteringen stemmer overens med garantibeviset. Ellers kan det ske, at garantibeviset ikke bliver accepteret.
På hvilken måde tjekker Chrono24 de opførte forhandlere?
Alle forhandlere på Chrono24 bliver i forbindelse med registreringen tjekket omfattende med henblik på identitet og seriøsitet. Det omfatter bl.a. erhvervstilladelsen samt referencer fra andre forhandlere. Kundefeedback indgår ligeledes i bedømmelsen.
Hvad fortæller Trusted Seller stemplet om en forhandler?
Alle forhandlere på Chrono24 bliver omfattende tjekket ved registreringen ift. identitet og seriøsitet. Trusted Seller stemplet gives udelukkende til forhandlere, der på baggrund af Chrono24´s og brugernes erfaringer er kendetegnet ved særlig stor pålidelighed og troværdighed.

En Trusted Seller er en kommerciel urhandler, som forpligter sig til overholdelse af bestemte betingelser. De indebærer bl.a., at

  • forhandlerens personlige angivelser samt angivelser om virksomheden, som er angivet på platformen og over for Chrono24, er sandfærdige
  • forhandleren udelukkende handler med originale varer, som stammer fra pålidelige kilder
  • forhandleren sandfærdigt beskriver tilstanden af sin vare, og på skrift og med billeder gør opmærksom på evt. mangler
  • forhandleren som regel besvarer forespørgsler fra kunder, som er modtaget som e-mail via Chrono24, inden for 5 arbejdsdage.

Den fair forretningsafvikling står altid i forgrunden. Hvis der skulle opstå uoverensstemmelser, vil forhandleren sammen med kunden lede efter en løsning, som er tilfredsstillende for begge parter. Bruddet på en eller flere af disse betingelser kan føre til midlertidigt eller permanent tab af Trusted Seller stemplet eller - ved alvorlige brud - til tab af Chrono24-medlemskabet.
Hvor kommer forhandleranbefalingerne fra?
Urhandlere har mulighed for, at anbefale andre forhandlere til brugere på Chrono24. Her kan de maksimalt komme med 10 anbefalinger. Det er dog kun Trusted Seller, som kan anbefale andre forhandlere og selv modtage anbefalinger.

Køb af ure fra udlandet

Annoncen stammer fra udlandet. Hvad skal jeg være opmærksom på ved købet og hvilke gebyrer skal der betales?
Prisen vises i annoncen på den måde, som sælgeren har angivet den. Der kan derfor være ekstraudgifter som toldgebyrer, skatter, forsendelses- og forsikringsudgifter, der skal betales.

Kontakt venligst sælgeren af uret for den præcise pris og de inkluderede udgifter. Denne kan ligeledes fortælle dig, om formaliteterne ved tolden bliver ordnet af forsendelsesfirmaet. Kontakt venligst dine lokale, ansvarlige toldmyndigheder for at høre om de regler, der er gyldige i dit land.

Inden for EU er køb af ure toldfrit. Ved import fra et tredjeland og til EU, for eksempel fra USA, lægges der et lavt toldgebyr og importmoms oveni prisen. Kontakt venligst de ansvarlige toldmyndigheder for nærmere oplysninger.
Hvad er toldgebyrer og importmoms?
Hvis du importerer en vare til dit land, kan der være toldgebyrer og importmoms, der skal betales. Disse opkræves af de ansvarlige toldmyndigheder, og skal betales, så snart varen har nået destinationslandet. Kontakt venligst dine ansvarlige toldmyndigheder for nærmere oplysninger.
Hvor og hvordan kan jeg betale de toldgebyrer og den importmoms, der skal betales?
Gebyrerne og momsen opkræves af de ansvarlige toldmyndigheder, og skal betales, så snart varen har nået destinationslandet. I de fleste tilfælde betaler du ved leveringen de gebyrer og den moms, der skal betales, direkte til forsendelsesfirmaet.

Betaling

Hvilke betalingsformer står til rådighed?
Ved de fleste annoncer er der mulighed for en betaling via escrow-kontoen på Chrono24. Her indbetaler du dine penge med kreditkort eller overførsel til escrow-kontoen, hvor de opbevares sikkert, indtil du holder uret i dine hænder. Chrono24´s team hjælper dig til enhver tid og sørger for et uproblematisk køb.

Her finder du flere oplysninger om betalingen via Chrono24:
Kontakt venligst sælgeren direkte for at aftale detaljer for betalingen, hvis du ikke afvikler dit køb via escrow-kontoen på Chrono24.
Sælgeren tilbyder kun overførsel via forudbetaling som betalingsform. Er det troværdigt?
Grundlæggende anbefaler vi afviklingen via escrow-kontoen på Chrono24. Hvis det ikke er muligt, så bemærk følgende:

Vi lægger meget stor vægt på, at de forhandlere, der annoncerer på Chrono24, er troværdige. Alle forhandlere på Chrono24 bliver i forbindelse med registreringen tjekket omfattende med henblik på identitet og seriøsitet. Det omfatter bl.a. informationer som erhvervstilladelsen samt referencer fra andre forhandlere. Så hvis en kommerciel forhandler tilbyder forudbetaling via overførsel, er det altså meget troværdigt. Et alternativ er et personligt møde på et sikkert sted med henblik på kontant betaling og overdragelse af uret. Vær dog venligst opmærksom på, at Chrono24 ikke hæfter for købet.

Ved køb fra en privat sælger, er betalingen via forudbetaling ikke nogen sikker betalingsform. Hvis den private sælger kræver forudbetaling og du under alle omstændigheder ønsker at købe uret, så tjek sælgerens og tilbuddets troværdighed - det er i din egen interesse. F.eks. kan du kræve referencer eller bede om at få tilsendt flere fotos af uret eller af personlige dokumenter. Mulige alternativer til forudbetalingen er et personligt møde på et sikkert sted med kontant betaling, eller brugen af en troværdig escrow-service. Hvis der er tvivl om sælgerens troværdighed, bør du hellere lade være med at købe.

Mange sælgere tilbyder afviklingen via Chrono24. Her indbetaler du dine penge på en escrow-konto, hvor de opbevares sikkert, indtil du holder uret i dine hænder. Chrono24´s team hjælper dig til enhver tid og sørger for et uproblematisk køb. Her finder du flere oplysninger om afviklingen via Chrono24:

Er betaling via PayPal eller kreditkort sikker?
Vi anbefaler dig den sikre betaling via escrow-kontoen på Chrono24. Bemærk venligst følgende i forhold til betaling med kreditkort eller PayPal:

Du kan selv bidrage til en større sikkerhed ved at følge bestemte sikkerhedsregler i forhold til onlinekøb med kreditkort. Sørg for at sikre dig, at du benytter en krypteret forbindelse. Det kan du se ved betegnelsen https og låsesymbolet i din browsers adresselinje. Kontrollér jævnligt dit kreditkorts kontoudtog. Mange udbydere af kreditkort har en Zero Liability-politik, når der ses bort fra forsømmelighed. Det betyder, at kunden ikke hæfter i tilfælde af et misbrug. Ved ikke autoriserede betalinger med dit kreditkort, så kontakt hurtigst muligt din kreditkortudbyder. I forhold til flere oplysninger og vilkår angående køb via PayPal, så kontakt venligst PayPal direkte. Bemærk også, at du ved en betaling til »venner og familie« ikke profiterer af PayPal´s køberbeskyttelse og vi i det tilfælde ikke kan hjælpe dig.
Kan jeg afvikle købet via en escrow-service?
Ved de fleste annoncer er der mulighed for en betaling via escrow-kontoen på Chrono24. Her indbetaler du dine penge på escrow-kontoen, hvor de opbevares sikkert, indtil du holder uret i dine hænder. Chrono24´s team hjælper dig til enhver tid og sørger for et uproblematisk køb. Her finder du flere oplysninger om betalingen via Chrono24´s escrow-konto:
Hvis betalingen via Chrono24´s escrow-konto ikke er mulig, så bemærk venligst følgende:

I dit land er der muligvis andre seriøse escrow-servicer, der står til rådighed i forhold til købsafviklingen. Sørg for præcis information inden du vælger en escrow-service.

For at bruge en escrow-service, skal både køberen og sælgeren være enige om det. Hvis du indsætter en escrow-service, så indhent alle informationer direkte hos escrow-servicen. Stol ikke på sælgerens videresendte e-mails.

Returnering

Hvilke vilkår gælder for returneringen?
Før købet af et ur, bør du informere dig om, hvordan forhandlerens vilkår for returnering ser ud. Nogle forhandlere accepterer kun en returnering, når urets mærkater og emballage befinder sig i den uåbnede, originale tilstand. Send i din egen interesse kun uret tilbage i forsikret tilstand og overhold den angivne returfrist. Vi anbefaler dig, at du kontakter sælgeren inden returneringen for at få klarhed over den præcise fremgangsmåde.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ønsker at sende en vare retur?
Ved et køb via Trusted Checkout: Hvis du ønsker at gøre brug af din fortrydelsesret, så kontakt venligst omgående vores kundeservice over telefonen (+49 721 96693-920) eller via e-mail (withdraw@chrono24.com). Vi dokumenterer og bekræfter den rettidige modtagelse af din fortrydelse, og vi sørger for at tage os af alle yderligere skridt.

Hvis du har betalt købsbeløbet direkte til forhandleren eller den private sælger, så kontakt venligst denne direkte med henblik på en annullering af købet.

Bemærk venligst, at der ved køb fra en privat sælger ikke er nogen lovmæssig fortrydelses- eller returret.
Hvem betaler udgifterne for returforsendelsen?
I tilfælde af en fortrydelse, betaler du de direkte udgifter for returforsendelsen. Vær venligst opmærksom på, at forsendelsesomkostningerne - pga. forsikringsbeskyttelsen - kan være op til 250 EUR.

Køberbeskyttelse

Hvad er Chrono24´s køberbeskyttelse?

Med den gratis Chrono24 køberbeskyttelse har du en omfattende beskyttelse, lige fra bestillingen og til returneringen:

  1. Kontrollerede forhandlere
  2. Betaling via en escrow-konto
  3. Forsikret forsendelse
  4. Ægthedsgaranti
  5. Personlig og flersproget support
  6. Annullering af købet

Du finder flere oplysninger om køberbeskyttelsen på https://www.chrono24.dk/about-us.htm
I hvilke tilfælde træder Chrono24´s køberbeskyttelse i kraft?
Du kan altid gøre brug af Chrono24´s køberbeskyttelse, hvis du har bestilt et ur hos en forhandler på Chrono24. I den forbindelse skal du have sendt bestillingen via Chrono24´s system. Hvis du ikke har købt dit ur via Trusted Checkout, kan du efterfølgende aktivere køberbeskyttelsen.

Bemærk venligst, at køb fra private sælgere ikke kan dækkes af Chrono24´s køberbeskyttelse.
Hvor længe gælder Chrono24´s køberbeskyttelse?
Hvis du ønsker at melde et problem, så kontakt venligst vores Chrono24 kundeservice senest 14 dage efter modtagelsen af leveringen og angiv dit bestillingsnummer.

Trusted Checkout

Hvad koster Trusted Checkout?
Som udgangspunkt er Trusted Checkout servicen gratis for dig.

Det er kun ved betaling med et American Express-kort (Amex), at der opkræves et ekstra gebyr, da denne betalingsform medfører store udgifter for os. Størrelsen på det individuelle gebyr bliver rettidigt vist for dig i købsprocessen ved udvalget af de tilgængelige betalingsformer.
Skal jeg registrere mig inden købet på Chrono24?
Ja. På den måde kan vi bedst muligt hjælpe dig ved spørgsmål og informere dig om den nyeste status for din bestilling.
Hvordan kan jeg betale for en vare?
Du kan p.t. enten betale med kreditkort (VISA, MasterCard eller American Express), Affirm (p.t. kun i USA) eller via overførsel. Hvilke betalingsformer, der er mulige ved en vare, vises for dig på annoncesiden.

For at afvikle betalingerne, samarbejder vi med betalingstjenesten Mangopay. Mangopay er en betalingstjeneste, der er specialiseret i online-markedspladser, og som er tilknyttet den franske bank Credit Mutuel Arkea.
Har jeg særlige garantikrav ved et køb via Trusted Checkout?
Ved et køb via Trusted Checkout gælder de lovmæssigt fastlagte garantibestemmelser. En udvidelse af garantikravene finder ikke sted.

myChrono24

Generelt

Hvilke fordele har jeg af en registrering hos myChrono24?
Kom tættere på verdens luksusure med din registrering: Kommuniker hurtigt og sikkert med sælgere, og udnyt de mange forskellige muligheder, som din personlige del giver dig. Alle dine kontofunktioner vises på en overskuelig måde, så du kan se dine oplysninger med et enkelt blik.

Køb hurtigt og sikkert

Med myChrono24 har du mulighed for, at købe dit drømmeur hurtigt og sikkert hos en forhandler, som du selv vælger. Hvis du har nogen spørgsmål, så kan forhandleren besvare dem direkte.

Bevar overblikket

Med myChrono24 kan du sætte attraktive annoncer på din huskeseddel, så du hurtigt kan finde dem igen. Gem din søgning og hold dig altid opdateret. Takket være myChrono24 går du ikke glip af nogen spændende tilbud, for vi giver dig besked, så snart der kommer nye annoncer.

Komfortabel oprettelse og administrering af annoncer

Vha. Chrono24 kan du ikke kun købe ure, for det er også utrolig nemt at sælge ure. Med myChrono24 opretter du nemt og hurtigt en annonce, og efter ganske få trin præsenteres dit ur på vores platform.

Flere oplysninger: https://www.chrono24.dk/info/mychrono24.htm
Hvordan redigerer jeg mine personoplysninger?
Log dig på myChrono24-delen med din e-mailadresse (brugernavn) og dit kodeord. Under Profil kan du redigere og gemme dine personoplysninger som navn, adresse, telefonnummer eller dit kodeord. I delen Indstillinger kan du tilpasse portal- og e-mailindstillinger og vælge et sprog, som du foretrækker i forhold til at modtage e-mails fra Chrono24. Her kan du også abonnere eller afbestille vores nyhedsbrev.
Hvordan ændrer jeg mit kodeord?
Du kan ændre dit kodeord i din myChrono24-del under Profil. Ved at klikke på Skift kodeord nederst på siden, bliver du opfordret til at indtaste dit gamle og nye kodeord. Hvis du har glemt dit kodeord, så klik på Glemt kodeord. Indtast venligst din e-mailadresse og klik efterfølgende på Nulstil kodeord. Så får du tilsendt en e-mail, der fortæller dig, hvordan du ændrer dit kodeord.
Hvordan sletter jeg min myChrono24 brugerkonto?
Klk til det formål i din myChrono24 del under menupunktet Profil på »Slet brugerkonto«. Bemærk venligst, at din huskeseddel, din Watch Collection, dine gemte søgninger og alle egne annoncer dermed også bliver slettet.
Kan jeg sende meddelelser via Chrono24?
Ja, på Chrono24 kan du nemt og sikkert læse og besvare meddelelser fra sælgere og købere. I forhold til brugen af meddelelser, er det nødvendigt, at du er logget på din personlige del. Du har både adgang til dine meddelelser via Chrono24´s hjemmeside og den mobile app.
Hvorfor bør jeg sende meddelelser via Chrono24?
Sikkerhed og beskyttelse

Vha. meddelelserne kan du sikkert afvikle bestillinger og betalinger. Du er hverken nødt til at afsløre din e-mailadresse eller dit telefonnummer over for købere eller sælgere, og du kan således kommunikere uden at videregive data til tredjeparter. Således er dine data og meddelelser sikre hos os.

Effektiv kommunikation

Du kan direkte, hurtigt og nemt sende meddelelser direkte på Chrono24. Brugen af et ekstra e-mailprogram eller andre mailtjenester er ikke nødvendig.

Global kommunikation

Meddelelser, der er blevet skrevet på andre sprog, kan du nemt oversætte til dit eget sprog ved at klikke på „Oversæt“-knappen. Denne knap finder du under alle meddelelser.

Overblik over alt

Du bevarer nemt overblikket over dine meddelelser. Du kan både se og administrere nuværende og tidligere interaktioner med købere og sælgere. Derudover kan du altid se den aktuelle status for forespørgsler og bestillinger. For at beskytte dig, finder du her din hidtige kommunikation – i tilfælde af, at der er uoverensstemmelser mellem køber og sælger.

Spamfilter

Vi genkender useriøse meddelelser og beskytter dig mod dem: I forhold til brugen af meddelelser på Chrono24, scannes og analyseres dine sendte meddelelser automatisk og manuelt af os. Det sker med følgende formål:

  • forebyggelse af svig
  • afdækning af ulovlige handlinger og overtrædelser af vores Forretningsbetingelser
  • samt for at forbedre kommunikationen og betjeningen af vores kunder.
  • Kan jeg tilføje vedhæftede filer til mine meddelelser?
    Ja, du kan tilføje vedhæftede filer ved at klikke på clips-symbolet. Filerne må ikke være større end 100 MB. Godkendte formater er: pdf, txt, eml, mp4, mov, rtf, m4v, csv, wmv, doc, docx, xls, zip, odt, pages, rar, ppt, pptx, ods, jpg, jpeg, png, gif, bmp.
    Kan jeg slette en kommunikation?
    Du kan selv administrere og arkivere dine sendte og modtagne meddelelser. Hvis du beder os om det, kan vi også slette dem.
    Kan jeg tilbagekalde en meddelelse?
    Nej, allerede sendte meddelelser kan ikke tilbagekaldes.
    Kan jeg filtrere og gennemsøge meddelelser?
    Ja, meddelelser kan filtreres efter Ulæst, Ubesvaret og Arkiv. Derudover kan du gennemsøge meddelelserne i forhold til stikord eller priser.

    Huskeseddel og søgninger

    Hvordan gemmer jeg en søgning?
    Klik på knappen Gem denne søgning ovenover resultatlisten for at oprette nye søgninger. Du kan gemme så mange søgninger, som du ønsker.
    Hvordan redigerer eller sletter jeg en gemt søgning?
    I din myChrono24-del finder du under Gemte søgninger en oversigt over dine gemte søgninger. Her kan du se aktuelle søgeresultater i forhold til dine enkelte søgninger, slette søgningerne og aktivere eller deaktivere meddelelser om søgningerne. Ved at klikke på Redigér kan du omdøbe enkelte søgninger.
    Hvordan kan jeg se eller redigere min huskeseddel?
    Under menupunktet Huskeseddel finder du i din myChrono24-del alle dine gemte annoncer, så du hurtigt kan få adgang til dem. Ved at klikke øverst til højre i annoncen på hjertesymbolet, sætter du den på din personlige huskeseddel. Ved endnu engang at klikke på hjertesymbolet, bliver annoncen fjernet igen fra din huskeseddel. Hvis en af annoncerne i mellemtiden ikke længere er tilgængelig, kan du ikke længere hente den frem.
    Hvad kan historikken bruges til?
    I histrorikken vises de ure, som du sidst har kigget på, så du nemt finder sete annoncer igen.

    Watch Collection

    Hvad er Watch Collection?
    I Watch Collection håndterer og plejer du din ursamling online. Tilføj ganske enkelt ure, gem så mange data, som du har lyst til, og upload egne billeder af dine ure. I Watch Collection kan du desuden følge den historiske samt fremtidige værdiudvikling. Du har samtidig mulighed for at følge ure, som du interesserer dig for, men som du endnu ikke ejer.
    Skal jeg eje et ur for at kunne tilføje det til min Watch Collection?
    Nej, du kan også følge ure, som du interesserer dig for, og hvor du ønsker at følge deres værdiudvikling. Indtast her referencenummeret eller urets mærke, model og tilstand, og vælg muligheden »Jeg ejer ikke dette ur".

    Læs mere
    Hvor mange ure kan jeg tilføje til min Watch Collection?
    Du kan tilføje et ubegrænset antal ure.
    Hvorfor er der et ur i min Watch Collection, som jeg ikke selv har tilføjet?
    Så snart du køber et ur via Chrono24, tilføjes uret til din Watch Collection, så du kan følge værdiudviklingen for dette ur.
    Hvilke skønnede værdier ser jeg i min Watch Collection?
    I din Watch Collection ser du den skønnede værdi og værdiudviklingen, både for hvert enkelt ur og for hele ursamlingen.
    I hvilke tidsintervaller bliver de skønnede værdier revurderet?
    De skønnede værdier bliver hver dag revurderet. Udsving er dog ikke synlige hver dag, men det bliver de over et længere tidsrum.
    Kan andre brugere se min Watch Collection?
    Nej - det er kun brugere, som du aktivt har delt din Watch Collection med, som kan se den.
    Kan jeg gemme personlige informationer i Watch Collection?
    Ja, for hvert ur kan du tilføje egne billeder eller kommentarer.
    Kan jeg også tilføje sjældne ure til Watch Collection?
    Ja, du kan tilføje alle ure til din Watch Collection, så din ursamling er komplet. Vi har dog desværre enten få eller ingen data for sjældne ure. Men så snart der er blevet annonceret oftere for uret og der er nok data, så indgår disse informationer automatisk i Watch Collection.

    Privat salg af ure

    Generelt

    Hvad koster salget på Chrono24?
    På Chrono24 annoncerer du gratis for dit ur. Ved et succesfuldt salg opkræver vi en provision på 6,5 % af salgsprisen. Denne provision skal kun betales, hvis du succesfuldt sælger dit ur. Provisionen trækker vi direkte fra udbetalingen af salgsprisen til dig. Bemærk venligst, at køberen i enkelte tilfælde ikke kan betale via escrow-servicen. I sådanne tilfælde sender vi dig en regning for salgsprovisionen.

    Læs mere
    Hvordan afregnes tilbehørsdele?
    På Chrono24 kan private sælgere gratis sælge tilbehør.

    For at oprette en annonce, så vælg menupunktet Sælg ur og herefter Sælg tilbehør.
    Hvor længe er min annonce online?
    Til at starte med er din annonce online på Chrono24 i 3 måneder. I dette tidsrum må du ikke tilbyde eller sælge varen et andet sted. Hvis du ikke får solgt din vare i dette tidsrum, kan du forlænge din annonce med yderligere 3 måneder eller få den slettet. I forhold til forlængelsen, har vi muligvis brug for dokumentation for, at du fortsat besidder varen.
    Hvor mange annoncer kan jeg offentliggøre som privat sælger?
    Som privat sælger kan du offentliggøre op til 10 annoncer samtidig. Det kommercielle salg af varer ikke tilladt for private sælgere. Vi forbeholder os derfor ret til ikke at offentliggøre annoncer fra private sælgere, hvis annoncerne virker kommercielle.

    Tilmeld dig som forhandler, hvis du ønsker at sælge ure kommercielt på Chrono24. Du finder flere informationer her.
    Kan jeg som privatsamler sælge hele min samling?
    Der er ingen specielle vilkår for samlere. Annoncér her for hvert enkelt ur separat.
    Køber Chrono24 ure direkte?
    Som online markedsplads bringer Chrono24 urfans fra hele verden sammen. Handlen finder her altid sted mellem køber og sælger. Derfor køber, vurderer eller kontrollerer vi heller ingen varer. Vi anbefaler dig, at sælge dit ur vha. en annonce.

    Annoncering for ure

    Hvordan annoncerer jeg for et ur?
    Med annonceassistenten annoncerer du for dit ur med få trin:
    1. Indtast først referencenummeret for dit ur i søgefeltet. Vores annonceassistent genkender modellen og udfylder automatisk formularen.
    2. Beskriv nu dit ur detaljeret. Jo mere præcis beskrivelsen er, desto nemmere finder potentielle købere din annonce.
    3. Tilføj op til 10 billeder til din annonce med forskellige visninger af uret. Hold dit kamera og ur klar. Under oprettelsen af din annonce bliver du opfordret til at fotografere dit ur med 2 tidspunkter, som vi fastlægger, og til at uploade disse fotos som dokumentation for, at du besidder uret. Disse billeder ses også senere i din annonce.
    4. Registrer dig som sælger og gem din bankforbindelse, så dine penge kan udbetales direkte til din konto.
    Læs mere
    Hvad er et referencenummer?
    Referencenummeret betegner dit urs model/modelvariant, og det kan bestå af flere tal og bogstaver. Hos nogle producenter finder du referencenummeret på urets bagside (må ikke forveksles med urets kassenummer), ved remmens begyndelse og i sjældne tilfælde også indgraveret på urskiven. Under alle omstændigheder bør referencenummeret kunne læses i papirerne til dit ur eller på regningen. Hvis du ikke finder referencenummeret, så søg på internettet efter producentens navn, der står på urskiven, og sammenlign billederne med dit ur. Denne korte research vil i de fleste tilfælde kunne hjælpe dig videre.
    Hvad skal jeg angive som urets tilstand?
    Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan indstille de krævede sikkerhedstider?
    Vha. sikkerhedsbillederne kontrollerer vi, om en sælger også virkelig besidder det ur, som sælgeren tilbyder. Hvis du ikke kan indstille de foreskrevne tider, kan du skrive dem ned på en seddel, som du lægger ved siden af dit ur. Upload efterfølgende fotos af det som bevis. Hvis det ikke er muligt, så kontakt os venligst på PrivateSeller@chrono24.com
    Hvordan kan jeg få urets værdi skønnet?
    Benyt den gratis værdiansættelse på Chrono24. Vi sammenligner dit ur med 475.000 annoncer fra hele verden, og foreslår dig en vejledende pris, hvormed du opnår den bedst mulige salgspris.

    Du kan naturligvis også manuelt dykke ned i annoncerne på Chrono24 med henblik på at analysere priserne. Derudover kan du få vurderet dit ur hos guldsmede og auktionshuse.

    Bemærk venligst, at du kan opnå en højere salgspris, hvis du annoncerer online for dit ur. Prisen, som du får fra lokale auktionshuse og guldsmede, er for det meste lavere, da de ved købet er nødt til at tage hensyn til deres fortjeneste.
    Hvad betyder fagudtryk som repetition eller kronograf?
    Du finder beskrivelser af de vigtigste fagudtryk i vores ur-leksikon.
    Jeg kan ikke finde min annonce. Hvornår bliver den aktiveret på Chrono24?
    Hvis du ikke finder din annonce på Chrono24, kan det have følgende årsager:
    1. Den manuelle kontrol har endnu ikke fundet sted.
    2. For at sørge for sikkerheden for alle Chrono24-brugere, kontrollerer vi nye annoncer manuelt. Denne kontrol finder sted på hverdage, men ikke i weekenden. Aktiveringen tager som regel mellem 1 og 3 hverdage.
    3. Sikkerhedsbillederne er ikke korrekte. I det tilfælde har du modtaget en e-mail, hvor du bedes om at opdatere sikkerhedsbillederne i din myChrono24-del.
    4. Din brugerkonto er endnu ikke aktiveret. Tjek venligst, om du har klikket på det link, der var i aktiveringsmailen og bekræftet din brugerkonto.
    5. I nogle lande er det nødvendigt at verificere den private sælgers identitet. Muligvis er din identitet endnu ikke blevet kontrolleret. Bemærk venligst, at verificeringen af dine identitetspapirer kan tage mellem 1 og 3 hverdage.
    Hvordan redigerer eller sletter jeg mine private annoncer?
    Du kan redigere dine private annoncer i myChrono24-delen »Annoncer«. Med et enkelt klik på det pågældende link kan du ændre eller slette dine annoncer. Hvis du ønsker at gennemføre ændringer af pris, producent eller model, så kontakt venligst PrivateSeller@chrono24.com. Vær venligst opmærksom på, at din annonce slettes permanent fra vores database, så snart du sletter den.
    Kan jeg efterfølgende ændre annoncens betalingsform?
    Hvis betalingen af din premium-opgradering ikke fungerer, så kan du afbryde transaktionen og vende tilbage til Chrono24. Vælg her en anden betalingsform. Hvis du har yderligere spørgsmål, så kontakt venligst PrivateSeller@chrono24.com
    Hvornår kan jeg få slettet min annonce?
    Til at starte med er din annonce online i 3 måneder. Tilbyd i dette tidsrum kun din vare på Chrono24, for ikke at skuffe interesserede købere. Ved tungtvejende grunde kan du slette din annonce i din myChrono24-del.
    Hvorfor tjekker Chrono24 i løbet af det tidsrum, som jeg har betalt for, om min annonce stadig er aktuel?
    Vi ønsker altid at tilbyde den højst mulige kvalitet for de besøgende på vores ur-markedsplads. For at holde annoncerne på Chrono24 opdaterede, tjekker vi hver 3. måned via e-mail, om de annoncerede varer stadig er tilgængelige. Hvis du ikke bekræfter din annonce, så slettes den automatisk efter en uge.
    Hvordan kan jeg aktivere min annonce igen, efter at den blev slettet i aktualitetskontrollen?
    Vi genaktiverer gerne din annonce. Send os venligst til det formål en e-mail til PrivateSeller@chrono24.com

    Salg

    Hvordan fungerer salget mere detaljeret?
    Du sælger sikkert via escrow-servicen på Chrono24. Det vil sige, at du først sender uret afsted, efter din køber hat overført købsprisen til en escrow-konto. Så snart varen er sikkert ankommet hos køberen, bliver købsprisen udbetalt til dig.

    I enkelte tilfælde kan det ske, at en køber eller sælger ikke kan benytte escrow-servicen i sit land. I sådanne tilfælde betaler køberen direkte til dig. Giv til det formål køberen besked om en betalingsform, som du vælger, f.eks. bankoverførsel eller PayPal.

    Du finder flere informationer om salget med escrow-servicen her.
    En køber gør et useriøst indtryk på mig. Hvad skal jeg gøre?
    Tag i et sådant tilfælde ingen unødvendige chancer. Du kan f.eks. tilbyde køberen betaling via PayPal. Meget vigtigt: Send først varen efter du har modtaget dine penge, og de endegyldigt er blevet overført til din konto. Stol ikke på betalingskvitteringer via e-mail.

    Du kan naturligvis også personligt overdrage uret til køberen. Vi anbefaler dig i den forbindelse at vælge et beskyttet eller overvåget sted, f.eks. en guldsmed.
    Hvorfor vises en interesseret persons e-mailadresse ikke for mig som sælger?
    Af hensyn til beskyttelsen af personlige oplysninger, skjuler vi købernes og sælgernes e-mailadresser ved kommunikationen via vores system. I den forbindelse anonymiseres e-mailadresserne automatisk. Herved beskytter vi dig mod personer, der ønsker at misbruge vores platform til phishing eller andre bedrageriske aktiviteter.

    Efter du er blevet enig med den interesserede person, kan du bede om dennes kontaktoplysninger vha. en formular, fx for at få forsendelsesadressen, eller for at sende en opfordring om betaling via PayPal. Et link til denne formular finder du i enhver e-mail, som du modtager fra en interesseret person via vores system.

    Her ser du et eksempel på en anonymiseret e-mailadresse:
    41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com
    Hvilke betalingsformer kan jeg tilbyde, når jeg har fundet en køber?
    Køberen betaler som regel via escrow-servicen på Chrono24. Det vil sige, at køberen efter sin bestilling indbetaler købsprisen på en sikker escrow-konto. Du sender efterfølgende uret til køberen og får købsprisen udbetalt, så snart uret er sikkert ankommet hos køberen.

    I enkelte tilfælde kan det ske, at en køber eller sælger ikke kan benytte escrow-servicen i sit land. I sådanne tilfælde betaler køberen direkte til dig. Du kan til det formål selv vælge en betalingsform, f.eks. bankoverførsel eller PayPal. Chrono24 sender efterfølgende dine betalingsoplysninger til køberen.

    Du finder flere informationer om escrow-servicen her.

    Du kan naturligvis også personligt overdrage varen til køberen. Vi anbefaler dig i den forbindelse at vælge et beskyttet eller overvåget sted, f.eks. en guldsmed. Du kan også i dette tilfælde vælge escrow-servicen som sikker betalingsform. Læs venligst også vores sikkerhedsanvisninger.
    Hvornår skal der betales salgsprovision?
    Hvis du benytter escrow-servicen til din annonce, så trækker vi provisionen direkte fra i forbindelse med udbetalingen af salgsprisen til dig.

    Hvis din køber betaler direkte til dig, sender vi dig en regning for salgsprovisionen. Betal venligst fakturabeløbet inden for 14 dage.

    Læs mere
    Hvad sker der med salgsprovisionen, hvis salget ikke har fundet sted?
    Hvis vi har opkrævet salgsprovision af dig, selvom du ikke har solgt dit ur, så kan du annullere salget. Upload til det formål igen 2 billeder af uret som dokumentation for ejerskab i oversigten over dine salg.

    Hvis du har solgt uret på en anden måde, så send os venligst ligeledes dokumentation for det.
    Hvordan sender jeg mit ur på en sikker måde som privat sælger?
    For at sikre, at dit ur ankommer sikkert hos modtageren, så følg venligst følgende punkter:

    • Emballage: Vælg en stabil emballage i en passende størrelse og brug tilstrækkelig emballagemateriale.
    • Modtagerens adresse: Sørg inden købet for, at få din køber til at bekræfte leveringsadressen. Sørg også for, at anbringe den på emballagen på en måde, så den er nem at læse.
    • Forsikring: Sørg allerede før forsendelsen for information om forsendelsens forsikring. Den skal under alle omstændigheder også gælde for værdigenstande som ure, og den skal dække dem op til den fulde værdi i tilfælde af beskadigelse og tab.
    • Tracking: Vælg en forsendelsesform med sporing af forsendelsen. Send efter forsendelsen tracking-ID´et til køberen, så denne kan følge forsendelsen.

    Kommercielt salg af ure

    Hvordan registrerer jeg mig som kommerciel forhandler?
    Sådan registrerer du dig med få trin som kommerciel forhandler på Chrono24:
    1. Indtast dine personoplysninger
    2. Gem dine betalingsoplysninger (kreditkort eller i Europa også SEPA direkte debitering)
    3. Send verificeringsdokumenterne
    Nu kan du allerede uploade de første annoncer. Men inden dine annoncer offentliggøres, skal din forhandlerkonto aktiveres af Chrono24. Vær venligst opmærksom på, at aktiveringen først sker, efter vi har tjekket dine angivelser og dokumenter. Til det formål har vi brug for kopier af følgende dokumenter via upload, e-mail, fax eller brev:
    • Udskrift af handelsregistret eller virksomhedsregistrering
    • Dokumentation for adresse i form af en telefonregning, elafregning eller lign.
    Udnyt den gratis 30-dages testfase til rigtigt af teste Chrono24 og tilmeld dig nu:
    Hvilke prismodeller er der for kommercielle forhandlere?
    Chrono24 tilbyder tre pakker med forskellige prismodeller, der er præcist tilpasset til dine behov. Pakkerne Light, Pro og Premium adskiller sig bl.a. i forhold til antallet af de indeholdte annoncer samt salgsprovisionen. Du kan enten betale for din pakke hver måned eller forudbetale et år. Alle detaljer finder du her.
    Hvordan opretter jeg mine annoncer?
    Enten kan du selv oprette annoncer for dine ure, eller også kan du få importeret dataene fra din hjemmeside. Med Markedsplads-Manageren opretter du selv dine annoncer – til det formål står en lang række nyttige funktioner til rådighed for dig. Uafhængigt af den pågældende bookede pakke, kan du desuden offentliggøre 16 billeder i din annonce. Dataimporten fra dit websted er mulig fra og med 50 annoncer. Her importeres dataene fuldstændig automatisk fra dit websted, og de opdateres dagligt.
    Hvordan redigerer eller sletter jeg min annonce?
    Ved en dataimport overtages annoncerne 1:1 fra din forhandler-hjemmeside. Ændringer på din hjemmeside vises således automatisk på Chrono24 efter den næste import.

    Ved den manuelle indtastning, redigerer eller sletter du selv dine annoncer i forhandlerdelen. Vælg her muligheden Ændring/sletning af annoncer under Mine annoncer. Indtast de pågældende ændringer i formularen og gem herefter annoncen.
    Hvordan afregnes tilbehørsdele?
    Vi tilbyder særlige vilkår for tilbehørsdele. 50 annoncer med tilbehørsdele afregnes som én urannonce.
    Hvorfor vises en interesseret persons e-mailadresse ikke for mig som sælger?
    Af hensyn til beskyttelsen af personlige oplysninger, skjuler vi købernes og sælgernes e-mailadresser ved kommunikationen via vores system. Herved anonymiseres e-mailadresserne automatisk for at beskytte dig mod personer, der ønsker at misbruge vores platform til phishing eller andre bedrageriske aktiviteter.

    Efter du er blevet enig med den interesserede person, kan du bede om dennes kontaktoplysninger vha. en formular, så du f.eks. kan sende en opfordring om betaling via PayPal eller få dennes forsendelsesadresse at vide. Et link til denne formular finder du i enhver e-mail, som du modtager fra en interesseret person via vores system.

    Her ser du et eksempel på en anonymiseret e-mailadresse:

    41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com

    Beskyttelse af personlige oplysninger

    Er mine data sikre hos Chrono24?
    Ja. Vi benytter den mest moderne sikkerhedsteknik for at beskytte dine personoplysninger mod manipulation, delvist eller fuldstændigt tab, og mod at tredjepart uberettiget får adgang. Du finder detaljerne i vores Databeskyttelsesregler.
    Videregives mine data til tredjepart?
    Vi anvender udelukkende dine personoplysninger til afviklingen af din købsforespørgsel eller bestilling. En videregivelse af oplysningerne til tredjepart sker kun, hvis det fremgår af Erklæringen om beskyttelse af personlige oplysninger.
    Din søgning gav ingen resultater