Certina - 125 års vision, drivkraft og punktlighed
Pålidelighed, præcision og innovation har altid været Certinas motto. Fra den tidlige begyndelse i 1888 i Grenchen, over armbåndsurets indmarch i 1906, til Certinas nuværende brand som et sportsligt ur, har kvalitet og godt håndværk altid vejet tungest. I 125 år har Certina formået at holde sig i spidsen af urudviklingen - både i hjemlandet Schweiz og internationalt - og mærket har en lang række udmærkelser bag sig, som garanterer, at Certina er et ur, der giver kreativt og moderne design og teknologi, dog uden at prisen ligger i den mest eksklusive ende. Når man hører navnet Certina, tænker man desuden på deres stærke engagement indenfor sport - i særdeleshed motorsporten. Det er her, at Certina virkelig har fundet sin niche, da deres ures høje pålidelighed og præcision, er som skabt for konkurrencer og rendyrket sportsånd.
Det var brødrene Adolf og Alfred Kurth, som i 1888 åbnede deres første urfabrik i byen Grenchen i det nordvestlige Schweiz. Den dag i dag er Grenchen stadig en indflydelsesrig by indenfor produktionen af ure, ligesom Schweiz i det hele taget er det. I 1906 lancerer de deres armbåndsur under navnet "Grana" - Grenchen på latin. Mest et "kvinde-ur" i starten, men som bekendt er armbånduret blevet en kønsløs klassiker.
Op igennem første halvdel af 19-tallet cementerer brødrene Kurths for alvor deres status som nogle af verdens bedste urmagere. Certina har altid været innovative i deres design og teknologiske udvikling. Ligeledes har de altid været drevet af en kreativ nysgerrighed for at finde nye måder at udvikle uret som brugsstykke på. Bland andet blev Certina i 1936 de første på markedet til at lancere et digitalt ur.
1959 præsenterer Certina deres nye satsning, Certina DS (Double Security). Målet er at skabe et solidt kvalitetsur, hvor selve urværket sidder beskyttet af fjedre inde i en forstærket ramme. De nye Certina DS-ure, tålte slag fra 6 meters højde og var vandafvisende på 200 meters dybde. En virkelig udmærkelse på daværende tidspunkt. Certina DS teknologien får en ikonisk skildpadde som sit symbol, så man med lethed ved, at det ur man har i hånden, er det bedste, som findes på markedet. I 1960 består Certina den ultimative prøve, da et schweizisk klatrehold, alle iført Certina DS ure, bestiger bjerget Dhaulagiri i Himalaya, uden at urene bliver påvirket af temperatur-, tryk- eller højdeforskellene. Men succesen stopper ikke her! Faktisk bliver Certina kun mere og mere anerkendt op gennem 1960'erne og 70'erne.
På den designmæssige front vinder Certina i 1972 den prestigefyldte pris "den gyldne rose", som deles ud for et ur med stor innovation. Senere - i 1978 vinder Certina igen "den gyldne rose", denne gang med et spektakulært ur med 395 diamanter. Certina beviser gang på gang, at de er stand til at holde designet af deres ure ligeså moderigtigt som kvaliteten er excellent.
Ved at gå ind i SMH-gruppen i 1983, placerer Certina sig sikkert blandt en lang række af anerkendte schweiziske urmagere.
Dets store pålidelighed og meget præcise tidstagning gør efterhånden Certina til en absolut favorit inden for sportens verden. Og i 1990'erne bliver Certina da også SMH gruppens "sportsur" og officiel tidstager ved motorcykelmesterskaberne. Siden da har Certina engageret sig meget i motorsportens verden, og mange af firmaets ansigter udadtil har været verdensberømte stjerner indenfor motorsport. 2005 åbner nye muligheder sig for mærket, da de bliver sponsor i Formula 1.
Certinas kollektioner af ure
Certina har kollektionerne Gent Quartz, Gent Automatic, Lady Quartz og Lady Automatic. Gent Quartz og Lady Quartz kollektionerne er præget af et visuelt stærkt design med DS teknologi, omgivet af en holder i rustfrit stål. Alle urene har en safir krystal og Eta kvarts urværk. I Gent Automatic og Lady Automatic, kombineres det sportslige design med klassisk skønhed og skaber en række ure, som bryster sig af godt håndværk til priser, som er til at håndtere.
Certina er et ur for den sportslige mand og kvinde
Certina er et ur, hvor man får enormt meget kvalitet for en fornuftig portion penge. Mærket tiltrækker med sit sporty udseende, folk som nyder at bruge penge på et visuelt slående håndværk med godt design og en lang, anerkendt historie. Kendte, som har været Certinas samarbejdspartnere har i gennem årene været; Muhammed Ali, Mike Doohan, Petter Solberg, Robert Kubica og Pedro de la Rosa, for bare at nævne et fåtal.